Stichting Burgerhulpverlening

Zorg voor iedereen
Door iedereen

Veelgestelde vragen

Hoe kan iemand waarschuwen als hij/zij gevallen is?

Een valslachtoffer kan waarschuwen door:
  1. Gebruik te maken van een alarmknop (personenalarmering)
  2. Zelf te bellen (telefoon op zak of kan bij de telefoon)
  3. Een huisgenoot - die ook niet sterk genoeg is om te tillen – te laten bellen

Hoe kom je als hulpverlener binnen als de bewoner de deur niet kan openen?

Een medewerker van de meldkamer vraagt telefonisch uit of het mogelijk is voor de burgerhulpverlener om binnen te komen. Dit kan bijvoorbeeld als de deur open is, een aanwezige huisgenoot de deur kan openen, er een sleutel verstopt ligt óf als er een sleutelkastje is waar de code van bekend is. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt er geen burgerhulpverlening ingezet en wordt de melding afgehandeld zoals dit nu ook gebeurt, meestal is dat door inzet van de politie.

Hoe voorkom je dat er ongewenste personen binnenkomen?

Er worden verschillende maatregelen getroffen om de veiligheid van de (val)slachtoffers te waarborgen, dit zijn:
  1. Registratie van persoonsgegevens: Bij aanmelding worden de persoonsgegevens van burgerhulpverleners vastgelegd.
  2. Akkoord op voorwaarden: Iedere burgerhulpverlener gaat bij aanmelding expliciet akkoord met de algemene voorwaarden, waarin onder andere duidelijke gedragsregels zijn opgenomen. Bij opzettelijk roekeloos gedrag of handelen buiten deze afspraken kan iemand uitgesloten worden van de vrijwilligersverzekering en persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.
  3. Inzicht in inzet: Er wordt altijd geregistreerd wie er op een oproep afgaat.
  4. Beperkte adresgegevens: Alleen de burgerhulpverleners die daadwerkelijk ter plaatse gaan, ontvangen de specifieke adresgegevens en – indien nodig – de code van een sleutelkastje.

Hoe weet je of iemand die is gevallen medische hulp nodig heeft?

Als burgerhulpverlener hoef je geen medische beoordeling te doen. Dit gebeurt namelijk al op de meldkamer. Elke valmelding wordt beoordeeld door een medisch onderlegde centralist. Tijdens deze beoordeling wordt bepaald of het veilig genoeg is om een burger te sturen, of dat er thuiszorg, huisartsenhulp of een ambulance nodig is. Om dit te bepalen wordt onder andere gevraagd naar val op hoofd, pijn, relevante lichamelijke klachten, vaker vallen, vervuiling met ontlasting/urine en recente ziekenhuisopnames. Als er tijdens het overeind helpen toch twijfel is vanuit de burgerhulpverlener, kan hij/zij op dat moment altijd overleggen met de meldkamer.

Hoe zorg je voor je eigen veiligheid tijdens het tillen?

Na je aanmelding ontvang je instructiemateriaal (beeldmateriaal/e-learning) over veilig tillen. Tevens zullen er altijd 2 burgerhulpverleners tegelijk worden gestuurd. Bij twijfel kan je altijd overleggen met de meldkamer.

Wat als een vrijwilliger de situatie niet vertrouwt?

Er zullen altijd 2 vrijwilligers tegelijkertijd worden ingezet, zodat je nooit alleen bent. Als je de situatie niet vertrouwt, kan je als vrijwilliger altijd contact opnemen met de meldkamer of besluiten niet in actie te komen. Wanneer je denkt dat er medische hulp nodig is, kan je dit ook overleggen met de meldkamer.

Moet ik altijd beschikbaar zijn voor een oproep?

Nee, bij aanmelding vragen we wanneer je beschikbaar bent. Als je specifieke tijdstippen hebt doorgegeven zul je alleen op deze momenten een oproep ontvangen. Ook op het moment dat je een oproep ontvangt, bepaal je zelf of je wel of niet gaat. Er worden altijd voldoende burgerhulpverleners opgeroepen, dus voel je niet bezwaard als je niet kunt gaan.

Moet ik altijd reageren op een oproep?

Nee, het is volledig vrijwillig. Wil je geen oproepen meer ontvangen? Dan kun je je afmelden.

Hoe weten jullie of ik in de buurt ben?

Bij aanmelding geef je je woonadres en eventueel je werkadres door en kan je aangeven op welke momenten van de dag je op deze locaties aanwezig bent. Mocht je tijdens een oproep toch niet op deze locaties zijn, kan je altijd weigeren.